onsdag trettioförsta mars

Jag håller på att frysa ihjäl, men det är grejt. Jag sitter och lyssnar ömsom på Flogging Molly (har på något sätt fattat tycke för deras musik) ömsom på teven. Det är också grejt kan jag meddela.

Jag hörde en störande sak på radio idag förresten, nånting om ett förslag för förbud av burka och andra ansiktstäckande klädnader på offentliga platser. Vad fan ska det vara bra för? Ska inte folk få vara den de vill vara, den de är? Alltså, burka och s.k. niqab (heltäckande slöja) är en del av de muslimska kvinnorna. Så himla mycket negativt har cirkulerat om muslimska kvinnor och burka, "de är tvingade", "de är rädda", blablabla... Hallå? Varför förknippar vi hela Islam som någonting horribelt och farligt bara för att vissa politiska ledare i utsatta länder missbrukar sin religion för att få mer makt? Makt. Det är det enda vi människor vill ha, människan är ett svin. Stora jävla maktsuktande grisar. Vi kör över vem som helst hur som helst bara för att få det vi själva vill ha. Okej, nu är ju ute och svävar igen. Men helt seriöst, hur kan alla muslimska kvinnor i världen vara tvingade och hotade att dölja ansiktet? Islam är världens näst största religion. Det är en tolkning av koranen som muslimska kvinnor uppfattar som någonting helt naturligt. Jag själv kanske inte är rätt person att uttala mig om vad muslimska kvinnor tycker men ändå. Men jag tror inte att största delen av dessa kvinnor lever i terror och skräck för dina manliga medmänniskor, inte en så himla mycket större del än "vanliga" kvinnor känner sig hotade och tvingade av "vanliga" män. Könsroller finns i alla religioner, alla samhällen. Kvinnovåld finns också i alla religioner, i alla samhällen. Och kvinnan är underrepresenterad, det är ingen lögn. Men det känns som att allt som händer i en kultur som inte liknar våra moderna, västerländska synsätt bara är fel, fel och åter fel. Vi ser bara felen, även om det positiva kanske egentligen är mer sanningsenligt. Det finns ingen förståelse hos människan, inte en tanke utanför boxen så att säga.

Nej jag vet inte vad jag säger egentligen, men jag blev bara så irriterad. Tack och adjö.


Kommentarer
Postat av: Rova

Håller med, det är sjukt många av dem som vill ha sin slöja o burka och grejjs. Det är upp till dem, men jag skulle aldrig anställa en som har det.. Känns ju som att det är hyffsat svårt o få en personlig kontakt till dem.

2010-03-31 @ 20:46:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0