söndag artonde januari

hemma!

helgen har bjudit på äkta finsk skog, kyla och rökfylld bastu med snöbad som grädden på moset.

jag sitter nu här i mitt mörka rum - tända lampor är bara för mesar - och har nyss duschat/packat upp. jag och elin gjorde tävlingsdagen kort imorse när vi båda körde ut på i princip samma ställle i första åket, det resulterade i att vi var i bilen påväg hem typ klockan tio imorse - att genomföra en hel tävling är också bara för mesar om ni inte redan visste bättre.
igår gick det ändå lite bättre än det har gjort under säsongens tidigare tävlingar, jag börjar få ordning på mina tävlingsnerver nu, de e ju najs
Vi har bott ute på en kristen anläggning mitt ute i stora mörka finska skogen, där jobbade babushka, allas våran gulliga feta och skräckinjagande tant. Såklart hette hon inte Babushka, kanske något mer i stil med Helmi, Irja eller kanske Pirjo.
Det bästa var ändå när Elin skulle säga tack för maten på finska, maten betyder nåt i stil med Ruoka. Men första försöket sa hon Rieska ist för Ruoka - ett finskt bröd, som var det enda på våran buffé Babushka inte gjort själv. Personligen hade jag då tagit det som en liten vink att hon inte gillade maten. Elins andra försök slutade klockrent med att hon sa tack för skräpet - skräp betyder typ Roska eller nåt sånt. Vi nöjde oss tillslut med att bara säga kiitos - tack, och sedan springa därifrån med livet i behåll.
nu ska jag kanske tända mina lampor och sen se var vinden bär mig. tjao


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0